QI trenger å vite om følgende aksjehandel er tillatt i Islam. Delopsjoner gir deg rett til å kjøpe eller selge en aksje til en viss pris i en fast tidsperiode Du betaler for opsjonen, men du må ikke trene det Du kan også kjøpe opsjoner på fremtidige kontrakter, renter og valutaer på samme måte. Prisen du betaler for opsjonen kalles premien, og prisen som det er avtalt om at du kan kjøpe eller selge aksjene eller futures kontrakt kalles øvelsen pris i Storbritannia Prisen du betaler for et alternativ avhenger av tidsperioden til opsjonen utløper, desto dyrere er alternativet, og også på forskjellen mellom utøvelseskursen og dagens markedspris på aksjene eller futures contract. Options gi deg innflytelse Alt du må betale er premieprisen for å satse på at utøvelseskursen vil bli bedre enn markedsprisen på et tidspunkt før opsjonen løper ut. Du trenger ikke å komme opp med h flere penger, med mindre du allerede vet at du har vunnet din innsats. Det finnes to typer alternativer, setter og samtaler. Et anropsalternativ gir deg rett til å kjøpe, og et setteralternativ gir deg rett til å selge. Handlede alternativer gjør at du kan kjøpe eller selg ditt valg hvis du vinner veddemålet, i stedet for å kjøpe aksjene eller andre verdipapirer selv. Anta at du tror at aksjene i selskapet X skal gå opp de neste tre månedene. Du kan kjøpe et tre måneders anropsalternativ på 1.000 aksjer på , si 184p premien vil være 18p per aksje, så du vil betale 180 pund pluss håndteringskostnader for 1000 aksjer Hvis aksjekursen er 187p etter 3 måneder, kan du utøve muligheten til å kjøpe i håp om at aksjekursen vil fortsetter å stige du vil ha brukt 180 1,840 2020 pund, så ikke regner med å håndtere kostnader, aksjene må stige over 202p for at du skal tjene penger. Anta at du tror at selskapets aksjer vil gå ned i neste tre måneder Du kan kjøpe et setealternativ for 18p per aksje for 1,00 0 aksjer på 184p hvis aksjene går ned til 150p, kan du utøve alternativet ditt ved å sette det på en opsjonsforhandler og tvinge ham til å kjøpe aksjene dine til 1.840 pounds, som du nå utøver din rett til å kjøpe for 1500 pund , og send dem videre til ham. Kostnaden for deg, ikke inkludert håndtering av avgifter, er 1 500 180 1 680 pund, slik at fortjenesten din er 1 840 -1 680 160 pund. Siden megleren kan gjennomføre begge transaksjonene, vil du ikke måtte komme opp med alle pengene for å kjøpe aksjene. A Handelen med alternativer som i vogue på aksjemarkedene og som forklart av deg i dine spørsmål er ikke tillatt i shariah. For det første fordi alternativet ikke er noe håndgribelig som kan kjøpes eller selges, og for det andre, fordi denne transaksjonen har et element av Gharar eller Qimar-gambling Dessuten har disse derivatene medført negative resultater på økonomien. For detaljer kan du se boken APOCALYPSE ROULETTE THE LETHAL WORLD OF DERIVATIVES av Richard Thomson publisert av Macmillan Publishers Lt d, London, 1998. I slutten av 1980 s kom en mulighet til å bli en opsjonsforhandler i Londons hovedmarked. På den tiden var jeg ikke en øve muslim, og da lønnen i denne arbeidslinjen kunne være enorm, Jeg aksepterte uten en tanke Etter hvert som årene gikk forbi, skjedde det for meg at størrelsen på min betalpakke bar lite forhold til samfunnets fordel som følge av arbeidet mitt. Andre hadde misgivelser fra egne regnskapsførere klaget over de skjulte risikoene at bankene tok av balanse og fra tid til annen ville statsrådene gjøre syndebukke av derivatmarkedet når andre unnskyldninger ikke var kommende Regulatorer krypterte for å rekruttere personale som kunne forstå hva handelsmennene gjorde, men tilbudte lave lønnsnivåer og , derfor lider av en vedvarende mangel på kvalifisert stab. Som derivatbrudd trickled ned i stadig større mengder, begynte finansinstitusjonen å søke en bredere økonomisk begrunnelse for eksistensen av dette markedet Forretningskolene, forfedre av moderne opsjonsvurderingsteknikker, var bare for glade for å hjelpe. Det økende mangfoldet av sikringsprodukter ga et mer komplett spekter av risikostyringsverktøy og var derfor til gavn for samfunnet, fortalte de oss. Men vi i markedet så en annen historie utfolde XYZ bank ville lokke dårlig betalte treasury manager i Kingdom of Somewhere-Or-Other til en kompleks bytte avtale som bare en PhD i Nuclear Physics kunne riktig verdsetter Så banken ville bestille en multi-million dollar fortjener dagen da avtalen ble stengt, og kongerikets sjefer ville aldri vite noen bedre avledningsavdelinger begynte å svømme rundt bedriftskunder som bier rundt en honningkanne. Selvfølgelig kunne ikke svindelene vare evig. I begynnelsen av 1990-tallet var Bankers Trust-handelsmenn ble fanget diskutere størrelsen på rip-off-faktoren på en Procter og Gamble-derivatavtale Vi vet dette fordi episoden ble tapet og offentliggjort på vegne av com selskap Det var et av mange store derivatstap påløpt av kunder som hadde handlet på bankens ivrige oppmuntring. Soon Orange County og Metallgesellschaft skulle falle i samme felle til en pris på hundrevis av millioner dollar mer. Vi kan beskytte deg mot markedet Volatilitet Investeringsbankfolk forteller sine kunder Men markedsvolatiliteten skyldes aktivitetene til de samme bankene, og så blir klientene ikke solgt noe for noe. Beskyttelse mot en fare som aldri behøvde å eksistere i utgangspunktet. Dessverre lærte verden seg lite fra derivateksplosjonen Da internettboomen kollapset, lærte en ny generasjon kunder om motivasjonene som virkelig driver bankfolk og rådgivere. Klientene pleier å være tilbudt de produktene som gir finansinstitusjoner med høyest fortjenestemargin. Hva om hver landet hadde rene gullmynter som sin valuta Så hva ville være punktet på valutamarkedet Hva ville være poenget med å utveksle en unse av amerikansk gull for en unse japansk gull Hvem ville trenge valuta derivater Hvem ville måtte betale provisjon på valutatransaksjoner Vi ser veldig raskt hvor denne ideen fører En slutt på en trillion dollar per dag marked som gir store fortjenester for finansinstitusjonen Selvfølgelig er fortjeneste ikke nødvendigvis en indikasjon på produktiv innsats. Tyveri er et godt eksempel på dette prinsippet. Hvis vi ønsker å oppnå en mer effektiv økonomi, må vi fremme systemer der folk jobber i produktive gjerninger heller enn unproductive seg Valutamarkedet er en uproduktiv utøvelse fordi den eksisterer på grunn av en unødvendig monetær konvensjon Endre konvensjonen, med andre ord vedta en annen pengestandard, og alle de klare forhandlerne kan bli leger og lærere i stedet. Men tilbake til alternativer Moderne opsjonskontrakter har en rekke funksjoner til felles som kan oppsummeres som følger. Et alternativ er en rett ikke en obligasjon ation inngår en underliggende valutakurs på eller før en angitt fremtidig dato utløpsdato kjøperen av det alternativet betaler en premie til selgeren forfatteren av opsjonen opsjonen kan gi innehaveren rett til å kjøpe en spesifisert eiendel Den underliggende fra opsjonsforfatteren, for eksempel gull, eller alternativet kan gi innehaveren rett til å selge den underliggende eiendelen til opsjonsforfatteren. Dette ville være et put-alternativ. Hver opsjon har en kurspris, dette være den prisen som innehaveren kan kjøpe eller selge underliggende ved utøvelse av opsjonen. Og hvert opsjon har en nominell størrelse, dette er størrelsen på underliggende som opsjonshaveren kan kjøpe eller selge til utsalgsprisen A 15. desember 2001 Europeisk samtale på gull på 400 per unse i 100 unser gir innehaveren rett til å kjøpe 100 gram gull fra opsjonsforfatteren på 400 per unse 15. desember 2001, hvis innehaveren ønsker det. Hvis vi ekskluderer de finansielle kontraktene som en for eksempel haram-obligasjoner og videresending av utenlandsk valuta, så er vi igjen med et sett av underlag som aksjer og varer som en derivatkontrakt kan være basert på. Luksuriøst, selv når akseptable former for underliggende som disse er bekymret, nøkkelverdieringselement ved anskaffelse til virkelig verdi av opsjonskontrakt forblir rentesatsen Black Scholes-formelen foreslår at siden et opsjon kan sikres fullstendig gjennom konstant handel i underliggende, bør opsjonsposisjonen være risikofri og dermed tjene kjøperen den risikofri rente på premien som ble betalt for det. I virkeligheten opprettholder den konstante handel med underliggende eiendeler for å oppnå den perfekte sikringen ikke oppnåelig, og opsjonspriser oppfører seg derfor på en måte som ikke helt er forutsatt av Black-Scholes. For det ukjente alternativet, Kontrakten blir en av ren usikkerhet Hver part vet ikke om opsjonen vil bli utøvd, da den er avhengig av markedets tilstand en ta fremtidige dato. Det første problemet med standardalternativet kontrakten fra et Shari ah perspektiv er at en utvekslingskontrakt der både betaling og underliggende er utsatt er allment holdt for å være forbudt. Det andre problemet er usikkerheten som eksisterer med hensyn til hvorvidt eller ikke alternativet vil bli utøvd. For det tredje, dersom opsjonsavtalen vurderes å være halal, oppstår spørsmålet om dette alternativet selv kan selges til en tredjepart, slik det er tilfellet i markedet for tegningsretter, for eksempel for det fjerde av kjøpe et put-alternativ og selge et anropsalternativ, kan en næringsdrivende gjenskape en kort posisjon i en underliggende eiendel. Når disse opsjonene er kontantoppgjør, kan næringsdrivende sees for å oppnå de samme kontantstrømmene som en kort selger av de underliggende Shari ah-lærerne har avtalt at salg av det man ikke eier er en forbudt kommersiell aktivitet, og muligheten for at en slik aktivitet kan syntetiseres ved bruk av opsjoner må derfor stille spørsmål til deres va lidelse under Shari ah Det er et femte problem som gjelder mer komplekse opsjonskontrakter hvor selve strykingsprisen varierer i henhold til en avtalt formel. Slik er tilfellet med et serielt valg. For eksempel, en månedlig pengeseddel med daglige samtaler med daglig tilbakestilling gir innehaveren en serie på en dags call options hvis strykprisen er prisen på den underliggende eiendelen på forrige dag s nært av handel. Siden denne prisen er ukjent på forhånd, kan ikke strikeprisen bli kjent. Dette representerer videre gharar. Under Bay al-Urban, er et innskudd betalt på en gjenstand som en potensiell kjøper kan kjøpe på et senere tidspunkt. Dersom kjøperen ikke fullfører kjøpet, blir innskuddet tapt. Denne kontrakten har blitt brukt som begrunnelse for islamske valg av noen forfattere som argumenterer at innskuddet kan ses som premie betalt av kjøperen av et anropsalternativ Problemet er at forskerne ikke gir mye tillatelse til al-Urban Ifølge Ibn Rushd i Bidayat al-Mujtahid Innenfor dette emnet er salen e av bysalg med alvorlige penger Flertallet av jurister i forskjellige regioner mener at det ikke er tillatt, men det er relatert fra en gruppe av Tabi un som de tillot det, blant dem er Mujahid, Ibn Sirin, Nafi ibn al - Harth og Zayd ibn Aslam Det skjemaet som kreves er at en person puchases en ting og leverer til selgeren en del av prisen på betingelse av at hvis salget utføres mellom dem, vil denne alvorlige penger utgjøre en del av prisen på varene, dersom det er ikke utført kjøperen vil avgi det Flertallet tilbøyelig til sitt forbud, som det er fra kategorien gharar, mukhatara og fortæringen av andre uten kompensasjon Zayd pleide å si, Allahs budbringer er fred og velsignelser på ham tillot det Ahl al-Hadith sa at dette ikke er kjent fra Allahs sendebud, Gud er fred og velsignelser være over ham. Under Khiyar, som er tillatt av juristene, har kjøperen et element rett til å fortryde sin kjøp hvis selgeren spesifiserer ically tillater som en del av vilkårene for salget Dette er med andre ord et alternativ for å kansellere et tidligere avtalt salg. Alle kjøpere har rett til å avbryte et salg etter kjøpet, men før de forlater selgerens nærvær khiyar al-majlis Denne rettigheten er annerledes til det som selgeren spesifikt gir til kjøperen under salg med en opsjonsboks al-khiyar, der kjøperen kan forlate selgerens tilstedeværelse i en bestemt tidsperiode før han returnerer for å avbryte salget og ta tilbake pengene som ble betalt. Ibn Rushd i Bidayat al-Mujtahid kommentarer Tillatelse av mulighet opprettholdes av flertallet, bortsett fra al-Thawri og Ibn Shubrama, samt en gruppe av Zahirities. Flertallet er avhengig av tradisjonen til Hibban ibn Munqidh, som inneholder ordene og du har et alternativ i tre dager, og også hva som har vært relatert til Ibn Umar-tradisjonen. Partene til salg har en opsjon så lenge de ikke har skilt, bortsett fra i salg med et alternativ. hvem forbyder det er på argumentet om at det utgjør gharar, og at basislaget for salg er at det er bindende, med mindre det foreligger endelig bevis for tillatelsen av salg med et alternativ fra Koranen eller autentisk Sunna eller Ijma. De sa også at Tradisjonen til Hibban er heller ikke autentisk, eller det er spesifikk for tilfelle av en person som klaget til profeten Guds fred og velsignelser være over ham at han ble bedratt i salg. De sa at Ibn Umars tradisjon og ordene i den, bortsett fra salg med et alternativ, har blitt tolket gjennom en annen versjon av denne tradisjonen der ordene han sier til motparten Velg, har blitt registrert. I khiyar er det vanskelig å se noen analogi som ville føre oss til å akseptere den moderne opsjonskontrakt som beskrevet ovenfor Khiyar vedrører en utvekslingskontrakt som allerede har funnet sted, mens et moderne alternativ vedrører en utveksling som ennå ikke skal finne sted. I tilfelle av khiyar, utveksling av En eller begge motverdier skjer umiddelbart. Ved den moderne opsjonskontrakten gjelder fremtidig levering både for betalingen og den underliggende eiendelen. I tillegg eksisterer usikkerhet om materialisering av utvekslingen med den moderne opsjonskontrakten, men ikke i khiyar. Disagreements blant tradisjonelle lærde innen khiyar oppstår i mindre detaljer, for eksempel hvor lang tid kjøperen har muligheten til å returnere varene, eller hvem er ansvarlig for eventuelle skader på varene mens kjøperen er i besittelse av dem under opsjonsperioden Disse forskerne synes ikke å ha vært uenige om de grunnleggende prinsippene som skiller khiyar fra den moderne opsjonskontrakten. Det er min oppfatning at jeg har vært involvert i derivathandel, at potensialet eksisterer i dette markedet for å forårsake en alvorlig sammenbrudd i finansielt system Graden av innflytelse som tilbys ved opsjonskontrakter kan være så høy at store uforutsigbare markedsflyttninger i underliggende priser kan En dag fører til insolvens av et større finansinstitusjon Gjeld kan ikke fullstendig sikres selv hvor det er hensikt, og noen handelsmenn vil bevisst ikke sikre sine opsjonsporteføljer fordi slike tiltak vil begrense potensialet for høy avkastning. Saken om langsiktig kapitalforvaltning i USA, reddet av en føderalbaksikring ut i 1998, demonstrerer graden av risiko som kan oppstå Spørsmålet er om sentralbanken eller andre myndigheter vil kunne bevege seg raskt nok eller i stor nok tiltak for å forhindre fremtidige feil. Når man ser på det islamske perspektivet, som med så mange andre islamske finansielle produkter, ser det ut til at teorien må strekkes for å rettferdiggjøre en islamsk opsjonskontrakt. De makroøkonomiske argumentene for deres eksistens er tvilsomme fortjeneste basert på som de er på å minimere risikoer som ikke trenger å eksistere i utgangspunktet bedre å strukturere det økonomiske systemet slik at det ikke lider av co ntinuing volatilitet Hvis det ikke var noe slikt som interesse, ville det ikke være noe slikt som rentesats. Det samme med utenlandsk valuta Det vi ser i den vestlige verden er fremveksten av finansielle produkter som er et symptom på et system som har gått feilaktige islamske finansfolk som ser på produktene i dette systemet som et paradigme, gjør en stor feil. Editorial, oktober 2001.Is fremtid og valg Trading tillatt i Islam. Vores religion tillater handel kjøp og salg, men forbyder måter ulovlig fortjeneste Således handel sikres å bli gjort på grunnlag av sunne og rettferdige kriterier og det åndelige ansvaret for en person er fjernet. Det vil si at hvis en person adlyder religiøse ordrer i hele sitt liv, vil han være trygg både i verden og i den etterfølgende handel er lovlig og lovlig så lenge den utføres innenfor legitimitetsgrenser, enten det er på forhånd eller på kreditt. Det er også religiøs oppmuntring til problemet. Verset betyr og når Bønnen er ferdig, da kan dere spre seg gjennom landet og søke Allahs Guds budråd tilråder en troende å lede sitt forretningsliv og tilbe livet sammen. Det som er viktig for kjøp og salg er handel og fortjeneste, men denne transaksjonen er også en God service til menneskeheten fordi den tjener folk Dessuten er alle typer aktiviteter ansett som tilbedelse så lenge de forblir innenfor legitimasjonsgrensene. Derfor har de åndelige belønninger også I islamsk lov er det ingen overskuddsgrense generelt overskuddsgrensen bestemmes av markedet og samvittigheten til forhandlerne, som gir et stort ansvar til forhandlere. Løgner, å selge ting til ublu priser gjennom triks og fusk, er ikke begrunnet i noen form for handel. Under kjøp og salg, er den ene siden rettighetene av forhandleren er tatt i betraktning og noen bindende kriterier innføres slik at forhandleren kan fortsette sitt livsliv På den annen side er tilstanden til custome r er tatt i betraktning og det er ikke godkjent når han er utro på grunn av hans uvitenhet om egenskapene til det han kjøper. Forhandleren er vist vei for å ha en bestemt annen pris for kredittsalg sammenlignet med penger slik at han vil bevare sin hovedstad og fortsett sitt handelsliv trygt I Koranen er det sagt at Allah har tillat handel og forbudt innkjøp al-Baqara, 275 Dette verset erklærer at handel er tillatt enten kontanter eller på kreditt og viser grunnlaget for den tillatte handel Men vår Profeten sier i en hadith at to salg i ett salg ikke er tillatt. De lærde som forklarte at hadith hadde forskjellige tolkninger. Noen forskere forklarte at en annen pris for utsatt betalingssalg i forhold til kontantsalg ikke ville være tillatt andre sa at forskjellen i Prisen var ikke interessert, derfor var det ikke forbudt at Hadith Imam Tirmizi sier følgende mening mens han forklarte Hadith Ifølge noen scho Lars to salg i ett salg sier, jeg vil selge denne kjole for ti dirhamer i kontanter og 20 dirhamer på utsatt betaling og forlate uten å bestemme seg for noen av alternativene Tirmizi, Buyu, 18 Ifølge de fleste lærde hadde Hadith over stater at det ikke er tillatt å legge noe ned som en tilstand i et salg, og at når thaman, det er prisen på produktet, ikke er sikker. For eksempel, hvis Ahmad sier til Ali Hvis du selger bilen til meg for tre hundre tusen lire, vil jeg selge huset mitt til deg for to millioner, da de to kontraktene i en kontrakt nevnt i hadith forekommer. Det er ikke tillatt. Men når kontraktene er gjort forskjellig og de to kontraktene ikke er knyttet til en slik tilstand, Det er ingen ulempe for det. Det som er forbudt i henhold til hadith er den andre typen kontrakt, hvor prisen på produktet ikke er sikker. Det er for eksempel ikke tillatt å si at jeg solgte dette produktet for tusen i kontanter og for to tusen på utsatt betaling Det er fordi kontrakten ikke er sikker. Det er ingen avtale om et av alternativene. Hvis begge parter er enige om et av alternativene, blir kontrakten tillatt. Det vil ikke ha noen tilknytning til interesse. Det fremgår av den berømte boken Imam Sarahsi al-Mabsut, at hvis begge parter er enige om en enkelt bestemt pris og avgang, enten i kontanter eller utsatt betaling, er kontrakter med utsatt betalingssalg som inneholder en forskjell i forhold til kontantpris, tillatt følgende oppgitt i boken Når kjøperen og selgeren foretar transaksjonen av salget, hvis selgeren sier til kjøperen om du kjøper dette produktet på kreditt, betaler du slikt og slikt beløp, og hvis du kjøper det kontant, betaler du slikt og slikt beløp eller hvis du betaler for det en måned senere, betaler du slikt og slikt beløp, hvis du betaler for det to måneder senere, betaler du slikt beløp, og hvis de fullfører transaksjonen og forlater uten å bli enige om det e av alternativene, et salg som det er ikke tillatt Det er fordi ingen parter er enige om en av prisene al-Mabsut, 13 8 I dag er allmennpraksis i markedet slik. For eksempel forteller selgeren på forhånd kunden Kontanter og utsatt betalingspriser ved å si Dette er kontantprisen og det er den utsatte betalingsprisen. Kunden velger et av alternativene og de inngår en kontrakt. Det som er viktig her er avtalen om en av prisene og kontrakten. hvis en person sier for noe han selger, dette er kontantprisen og det er den utsatte betalingsprisen, det vil si at han nevner både kontantprisen og den utsatte betalingsprisen, og deretter inngår de en avtale om en av prisene, da , at kontrakten er tillatt Det er ingen religiøs ulempe Det som må være oppmerksomt her er at en bestemt kontrakt må gjøres enighet om en av kontant - eller utsatt betalingspriser. Det må imidlertid være kjent at salget th på vilkår som følger er ikke tillatt Hvis du betaler for det innen måneder, betaler du denne prisen hvis du betaler for det senere, vil du betale den prisen Det er fordi kjøperen og selgeren ikke er enige om en bestemt pris Renter nevnt i hadiths blir tydelig i den slags salg Noen offisielle bedrifter legger til sen kostnad når de selger ting ved utsatt betaling Denne betalingen kalles sen betaling rente offisielt, men faktisk er det ikke ansett som interesse Det er kunden fri til å velge det hvis han kjøper det i kontanter, de belaster ikke ekstra penger, men hvis han kjøper det på kreditt, tar de ekstra penger. Den ekstra penger betraktes som sen belastning sen interesse og det er tillatt. Det er imidlertid nødvendig å anføre at dommene som fiqh lærde gir om tillatelsen av sen betaling interesse ikke anbefaler å lade sen betaling rente Det er en dom som kommer fra nødvendigheter av handelslivet Faktisk er det en tillatelse Th ved en kan en muslim selge sine varer ved utsatt betaling og legge til et ekstra beløp til prisen. Men hvis han selger varer til fattige kunder på utsatt betaling uten å legge til et ekstra beløp, er det definitivt en prisverdig handling. Det kan til og med sies at med et slikt salg får han belønning som om han lånte penger til sin kunde uten interesse qard hasan. Belønningen for det er nevnt flere ganger både i Koranen og i hadithene, og muslimer anbefales å gjøre det. Derfor er det en god og prisverdig handle for muslimer for å hjelpe hverandre med følelsene av gjensidig kjærlighet, hengivenhet og broderskap når det er mulig og for de rike å hjelpe de fattige så mye som de kan.
No comments:
Post a Comment